Terugblik Dag van de Tuinbouw 2020!

De eerste Dag van de Tuinbouw op Paprika Tasty Radio zit erop. De eerste zeggen wij met nadruk, want de radiomarathon met ruim 80 tuinbouwinterviews smaakt absoluut naar meer.

De bedoeling van de Dag van de Tuinbouw, een initiatief van KAS Magazine, HortiContact en Goedemorgen Groente en Sierteelt, was om er een dag voor en door de tuinbouw van te maken, om elkaar te steunen, om elkaar te helpen, elkaar te informeren, elkaar tips te geven, elkaar bij te staan en samen door te gaan met ondernemen in deze moeilijke tijden. Het doel van de dag is dan ook om het ‘samen-één-gevoel’ uit te dragen en positief te blijven. Daarin slaagde het initiatief gisteren ruimschoots.

Visitekaartje
Presentator Timothy Meurink, sidekick Ceoray Rozenboom van HortiContact, Aad Tijsen van Holland Hortimedia en gastpresentator Maurice Wubben gaven de bijna 12 uur durende radiomarathon afwisselend vorm vanuit de studio, onder regie van Jolanda Bredewoud van Holland Hortimedia. Jacco Strating van KAS Magazine brak als speciale reporter geregeld in met reacties op locatie in de tuinbouw. Met zo’n 80 live interviews een hele klus, maar het resultaat mocht er zijn. De tuinbouw toonde zich sterk, veerkrachtig en vooral ondernemend en gaf daarmee een visitekaartje af. Naast de vele vele luisteraars vanuit de tuinbouw zelf, werd ook buiten de sector meegeluisterd. Dat leverde warme reacties op van mensen, die hun respect uitspraken voor de ondernemers in de tuinbouw en hun positieve houding. Misschien verwoordde Richard ter Laak van Ter Laak Orchids het nog wel het beste aan het begin van de dag: “Wij zijn geen sector die schreeuwend op het Malieveld gaat staan, wij zetten de schouders er met elkaar onder en gaan door.”

De Dag van de Tuinbouw, die door tientallen bedrijven en organisaties uit de sector van harte werd gesteund, wilde exact die saamhorigheid laten zien én voelen. De vele interviews met bestuurders, toeleveranciers, adviseurs, experts én telers waren stuk voor stuk uniek en het beluisteren waard, maar de centrale boodschap was duidelijk: ‘wij gaan hier bovenop komen!’

Vervolg?
Er werd zelfs al door verschillende mensen en partijen geopperd om elk jaar op 23 april een Dag van de Tuinbouw te organiseren, iets waar de organisatoren zeker voor open staan. Hoe dat vorm zal krijgen en of de Dag van de Tuinbouw wellicht zelfs eerder al een vervolg krijgt, zal op een later moment duidelijk worden. De emotionele slotwoorden van Aad Tijsen van Holland Hortimedia aan het eind van de lange radiodag, toonden in ieder geval dat het initiatief oprecht was en uit het hart kwam. En dat geldt zondermeer voor iedereen die hier gisteren bij betrokken was.

Bedankt!
Wij danken iedereen dan ook voor de enthousiaste medewerking, support en fijne reacties en in het bijzonder onze brandpartners Van Iperen, Kasgroeit, Rabobank en Force Sloopwerk. En alle luisteraars natuurlijk voor het luisteren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Scroll naar top